Kína felelősségre vonása elkezdődött?
A téma aktualitását az adja, hogy Eric Schmitt, Missouri állam főügyésze pert indított a kerületi bíróság előtt a Kínai Népköztársaság kormánya ellen arra hivatkozással, hogy a kínai hatóságok a közvélemény megtévesztésével, a tétlenséggel, egyéb visszaélésekkel, a kritikus orvosi kutatások elrejtésével felelősek a járvány kialakulásáért, és így az államban bekövetkezett halálozásért, szenvedésért, a gazdasági károkért. A kereset nyilvánosan elérhető.[1]
Kína a perindítást abszurdnak minősítette. A perrel kapcsolatban megjelent elemzések közös konklúziója az volt, hogy Missouri államnak elméleti esélye sincs a pernyertességre, hiszen – az állami immunitás szabályai szerint – Kína szuverén államként más államok bíróságai, hatóságai előtt mentességet élvez, az USA egyik bíróságának sincs joghatósága Kína felett. A joghatóság hiánya pedig az eljárás lefolytatásának akadálya.
Gondolhatnánk, hogy Missouri állam keresete komolytalan akció. Esetleg tekinthetnénk ezt az amerikai-kínai kereskedelmi háború egyik jelenetének, a kommunikációs hadviselésbe illeszkedő – Lakoffi[2] nyelvpolitikát értő és kihasználó – keretezésnek (pl. Kínai vírus[3], Kung Flu[4], stb.). Azonban nem Missouri állam az egyetlen, aki Kínában látja a felelőst. Múlt héten az angolok, sőt a németek is Kína kártérítési felelősségét firtatták, egyelőre sajtó szintjén.
Kína a vádakat nem hagyta szó nélkül. Az angoloknak azt üzenték, hogy a britek gyarmatosító tevékenysége sokkal károsabb volt, a németek esetében pedig a nacionalizmusnak tudták be a vádakat. A Kína elleni vádak nem az államok hivatalos álláspontját tükrözték, ezért úgy gondolom, Kína nem adott adekvát válaszokat, nem a tőle megszokott higgadtságot mutatta. Emellett a reakciója szerintem egyértelműen kontraproduktív. Pedig igencsak komoly a tét, hiszen láthattuk, hogy az elmúlt évtizedekben Kína nagy hangsúlyt fektetett az arculatépítésre, jelentős eredményeket elérve. A koronavírus-járvánnyal kapcsolatos mindennemű felelősség felvetése értelemszerűen hatalmas veszélyforrást jelent a róluk kialakult képre.
Azok az események, amik Kína (a kínai hatóságok) felelősségét megalapozhatják
Milyen következtetések vonhatók le?
Kína felelőssége már a 2002-ben kirobbant SARS járvány során is felmerült
A vádak nem új keletűek. Kínát 2003-ban is vádolták azzal, hogy elhallgatta[8], visszatartotta, titkosította a SARS járvánnyal kapcsolatos információk átadását.[9] Ez pedig arra késztette a WHO tagállamait[10], hogy az Egészségügyi Világszervezet (WHO) Közgyűlésén 2005-ben elfogadják az új Nemzetközi Egészségügyi Rendszabályokat (NER).
Az információk elhallgatásával sérülhetett a NER és az Egészségügyi Világszervezet (WHO) Alkotmánya is
Amennyiben egy Részes Állam bizonyítékkal rendelkezik olyan váratlan vagy szokatlan közegészségügyi-járványügyi esemény előfordulásáról a felségterületén, függetlenül annak eredetétől vagy forrásától, amely nemzetközi horderejű közegészségügyi-járványügyi szükséghelyzetet jelenthet, a WHO rendelkezésére bocsátja az összes vonatkozó közegészségügyi-járványügyi információt. Ebben az esetben a 6. cikk előírásait teljeskörűen alkalmazni kell.
Ha az információk elhallgatása igazolt, akkor abból az következik, hogy Kína megsértette a NER fenti kötelezettségeit.
Minden Tagállam haladéktalanul közli a Szervezettel az egészségügyre vonatkozó és ebben az Államban közzétett fontos törvényeket, szabályzatokat, hivatalos jelentéseket és statisztikát.
A WHO Alkotmány 63. cikkének megsértése még akkor sem egyértelmű, ha az információk elhallgatása igazolt. Ennek oka, hogy nem kellően kiforrott, mit is jelent a „közzétett” kritérium. Egészen nyilvánvaló, hogy a járvánnyal kapcsolatos információk elhallgatása magában foglalja az információk közzétételének megakadályozását is. A normaszövegből pedig az következik, hogy az információkat attól az időponttól volt köteles Kína a WHO-val megosztani, hogy azok – hivatalosan – közzétételre kerültek.
Milyen fórum előtt vonható felelősségre Kína?
Ahogy már említettem, a károsult államok nem rendelkeznek joghatósággal arra, hogy Kínát felelősségre vonják. Igényüket egy államok felett álló központosított intézményrendszer előtt sem tudják érvényesíteni, lévén ilyet a nemzetközi jog nem ismer. Kína felelősségre vonása akkor képzelhető el, ha nemzetközi szerződés keretei között önkéntesen aláveti (alávetette) magát valamely fórum joghatóságának. Érdemes megemlíteni, hogy Kína 1972. december 5-én felmondta az 1946-os deklarációt, így nem csatlakozott a Nemzetközi Bíróság kötelező joghatósági rendszeréhez.
Úgy tűnik tehát, hogy a NER fenti szabályainak megsértése nem elégséges a felelősségre vonáshoz, hiszen a NER vitás kérdések rendezését szabályozó 56. cikke szerint Kína abban az esetben citálható választottbíróság elé az ügyben, ha ehhez önként hozzájárul. [Spoiler alert] Nem fog.
A WHO Alkotmányának 75. cikke azonban tartalmaz egy joghatósági kikötést:
Ennek az Alkotmánynak magyarázatára vagy alkalmazására vonatkozó minden olyan kérdést vagy vitát, amelyet tárgyalás útján vagy az Egészségügyi Közgyűlés által nem lehet rendezni, a felek a Nemzetközi Bíróság szabályzatának megfelelően az említett Bíróság elé visznek, hacsak az érdekelt felek a rendezés más módjában nem állapodnak meg.
Kérdés, hogy a járvánnyal kapcsolatos információk elhallgatásával okozott károk megtérítésére vonatkozó tagállami igény tekinthető-e a WHO Alkotmány alkalmazására vonatkozó tagállamok közötti vitának. Ha a válasz igen, akkor Kína perelhető a Nemzetközi Bíróság előtt, azonban csak a WHO Alkotmány megsértésére alapozva.
Igazolható-e a WHO Alkotmányának megsértése?
A WHO Alkotmánya túl általános szabályokat tartalmaz, ezzel szemben a NER konkrét kötelezettségeket. Konkrét szabály megsértését pedig könnyebb igazolni. A károsult államok tehát abban érdekeltek, hogy a WHO Alkotmány keret jellegű előírásának megsértését valamelyik konkrét NER szabály megsértéséből vezessék le.[12]
A károsult állam tehát arra hivatkozhat, hogy a WHO Alkotmányának 64. cikkét a NER 6. és 7. cikke, valamint az Egészségügyi Közgyűlés nómenklatúra-rendelete tölti ki tartalommal. Egy esetleges eljárás alapjául szolgálhat az az állítás, miszerint a NER 6. és 7. cikkének megsértése, illetve a statisztikák nómenklatúra-rendeletekbe ütköző közlése a WHO Alkotmányának megsértését, így nemzetközi szerződésben rögzített kötelezettség megszegését jelenti.
Mindez a károsult állam által követelt jóvátétel (kártérítés) jogalapját jelentheti. Emellett a ténybeli alapot is bizonyítania kellene a károsult államnak, azaz, azokat a Kína (illetve hatóságai) által megvalósított konkrét cselekményeket, amelyek jogellenessége, a fentiek szerint állítható.
Konklúzió
Ahogy ebből az írásból is látható, a károsult államok előtt akadályok sorozata áll, ha Kína felelősségének jogi úton való megállapítását kívánják elérni. Mennyiben bizonyíthatóak az információ-visszatartások? Miként lesz igazolható az információ elhallgatása és a bekövetkezett vagyoni és nem vagyoni károk közötti ok-okozati összefüggés? A károsult államok megtettek-e minden intézkedést annak érdekében, hogy a kárukat elhárítsák, veszteségeiket enyhítsék? A megannyi felmerülő kérdést említés szintjén sem érintettem.
Ugyanakkor Kína nem dőlhet hátra. A WHO Alkotmány megsértésére hivatkozás – dacára annak, hogy áttételes és közvetett – véleményem szerint a legkevésbé sem tekinthető jogi abszurditásnak. És még ha Kína ezekben a nemzetközi jogi eljárásokban nem is marasztalható el, félő, hogy a nemzetközi közvélemény előtt Kína hatalmas károkat fog elszenvedni. A presztízsveszteség, ami egy ilyen üggyel jár, felbecsülhetetlen.
A jelen elemzés kizárólag a személyes véleményemet, jogászi álláspontomat tükrözi. A hivatkozott adatok, információk kizárólag nyilvánosan hozzáférhető szakirodalom, cikkek, elemzések, normaszövegek feldolgozásán alapul. A nemzetközi jog nem képezi a szakterületeim részét, a cikk megírását csupán a téma iránti érdeklődésem vezérelte.
Hivatkozásjegyzék:
[1] https://www.courtlistener.com/docket/17085710/state-of-missouri-v-peoples-republic-of-china/
[2] George P. Lakoff amerikai kognitív nyelvész és a nyelvészet professzora a Berkeley Egyetemen
[3] https://www.newyorker.com/culture/cultural-comment/whats-at-stake-in-a-viruss-name
[4] https://www.nytimes.com/2020/03/18/us/politics/china-virus.html
[5] https://www.washingtonpost.com/world/2020/02/01/early-missteps-state-secrecy-china-likely-allowed-coronavirus-spread-farther-faster/
[6] https://index.hu/techtud/2020/02/02/new_york_times_egy_honapon_at_titkoltak_a_koronavirust/
[7] https://www.nytimes.com/2020/02/06/world/asia/chinese-doctor-Li-Wenliang-coronavirus.html
[8] https://www.dailymail.co.uk/news/article-8172369/China-tried-cover-coronavirus-not-telling-truth.html
[9] https://www.nytimes.com/2003/04/13/weekinreview/china-discovers-secrecy-is-expensive.html
[10] https://www.who.int/mediacentre/news/releases/2007/pr31/en/
[11] https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=94800012.TV
[12] https://www.ejiltalk.org/taking-china-to-the-international-court-of-justice-over-covid-19/
[13] https://www.who.int/classifications/icd/docs/en/NOMREGS.pdf
Tekintsük át nagy vonalakban, hogy föld eladása (vagy haszonbérlet) esetén milyen szabályok vonatkoznak a kapott ajánlat elővásárlásra jogosultakkal való közlésére:
– az adásvételi szerződést a föld fekvése szerint illetékes települési önkormányzat jegyzője útján hirdetményi úton kell közölni;
– a hirdetményi úton történő közlés a települési önkormányzat polgármesteri hivatal hirdetőtáblájára való kifüggesztéssel történik;
– joghatályos közlésnek az adásvételi szerződés hirdetményi úton történő közlése minősül;
– ezzel egyidejűleg a jegyző a hirdetményi úton történő közlés tényéről elektronikus tájékoztatót tesz közzé a magyarorszag.hu kormányzati lapon.
Felvetődik a kérdés: a koronavírus-járvány alatt a jegyzőnek közzétételre megküldött, de csupán a magyarorszag.hu-ra feltett ügyletekről, hogyan értesül a jogosult? Miként gyakorolja az elővásárlásra jogosult gazda e jogát, ha tegyük fel nincs internet elérése, vagy okos eszköze?
A kérdés természetesen költői.
Azokban az esetekben, ahol a polgármesteri hivatal kizárta az ügyfélforgalmat, aggályos, hogy a Földforgalmi törvény szerint joghatályos-e – a nem hozzáférhető hirdetőtáblán, vagy online – kifüggesztés. Szakmai álláspontom szerint nem joghatályos, így sérülni látszik az elővásárlási jog.
A törvény egészen egyértelmű abban a tekintetben, hogy a közlési kötelezettség eladót terheli és így annak szabálytalansága is a tulajdonos, eladó terhére esik. Ebből pedig egyenesen következik, hogy amint az érintett ügyletekről az érdekelt gazdák értesülnek – legyen az a járvány lecsengését követően, akár hónapok múlva – úgy tűnik, meg fog nyílni a közlés szabálytalansága miatt bekövetkező, elővásárlási jogsérelemből adódó igényérvényesítési joguk.
Elővásárlási joguk megsértésére hivatkozással kérhetik majd a bíróságtól annak megállapítását, hogy a megkötött ügyletek velük szemben hatálytalanok és az köztük és az eladó között jöttek létre.
Ez tehát a földek forgalombiztonságát igencsak kellemetlenül érintő nemkívánatos következménye lehet a pandémiának. Érdemes tehát eladóként óvatosabban eljárni, akár megfontolni a tranzakciók elhalasztását.
A fentiek a személyes jogászi álláspontomat tükrözik, a következtetéseim nem minősülnek jogi tanácsadásnak, főleg nem hivatalos álláspontnak, továbbá arra sem alkalmasak, hogy konkrét ügyekben az ügyvéd jogi tanácsadását helyettesítsék. Jelen írás szerzői jogi védelem alatt áll.
A járvány tehát vitathatatlanul új kihívás elé állítja a házastársi kapcsolatokat. Kihívás pedig már békeidőben is volt bőven, hiszen ne felejtsük el, hogy a házasságkötések közel fele[1] válással végződik.
Könnyen belátható, hogy minél jobban elhúzódó lesz a szabad mozgás korlátozása, annál jobban szaporodni fognak mind a válások, mind a családon belüli erőszakos cselekmények. Talán sok esetben a válás jelentheti az egyetlen kiutat.
El is jutottunk a családvédelmi akcióterv keretében széles körben igénybe vett támogatások (CSOK, babaváró hitel) és a kijárási korlátozás összefüggéseihez. A CSOK és a babaváró hitelt szabályozó kormányrendeleteket elemezve a következők állapíthatóak meg.
Ha a házaspár a válás (házasság felbontása) mellett dönt,
A visszafizetés részleteinek kibontásától most eltekintek, de annyit érdemes rögzíteni, hogy súlyosan szankcionáltan, büntetőkamatokkal együtt és egy összegben kell visszafizetni a felvett támogatást[8].
CSOK esetében abban az esetben nem kötelesek a volt házastársaknak visszafizetni a támogatást:
CSOK esetében megoldás lehet
Jól láthatóan tehát a kényszer-összezártságból sokaknak – főleg az alacsonyabb egzisztenciájú családoknak – nem lesz kiút. Satuba kerül(het)nek. A mérleg egyik oldalán az anyagi, a másik oldalon az érzelmi biztonság. Természetesen a házasságát mindenki jogosult felbontani, de sok esetben ennek egyenes következménye lesz a súlyos egzisztenciális válság. Ebben az esetben pedig várhatóan sokak inkább maradnak a házasságban, forrás híján egy háztartásban.
A probléma volumene azzal szemléltethető, hogy a 2016. januártól 2019. júniusig eltelt időszakban a hitelintézetek által folyósított családi otthonteremtési támogatások száma
több mint 94 ezer (!),
összege 218 milliárd forint volt[10]. 2020. januárban a babaváró hitelek állománya elérte az 500 milliárdos (!) összeget[11].
Érdemes tehát megnézni, hány házaspár részesült CSOK és/vagy babaváró támogatásban, és ezt összevetni a teljes válási arányszámmal[12], vagyis azzal, hogy a házasságok hány százaléka ér véget válással. Ez az arányszám 2013-ban 0,42 volt. Ha figyelembe vesszük azt is, hogy a CSOK és a babaváró hitel mely korcsoportokat érint a leginkább, akkor különösen aggasztó, hogy 2017-ben a házasságok stabilitása – a házasfelek kombinált korcsoportját tekintve – a 40-es éveikben járó pároknál volt a legkritikusabb, mivel a válások több mint egynegyedében (28%) mindkét fél ebbe a korcsoportba tartozott[13]. Azt hiszem, nem állunk távol a valóságtól, ha azt feltételezzük, hogy ez egy súlyos, sok ezer családot érintő válságot vetíthet előre.
Megfigyelhető, hogy a járvány alatt is a hitel felvételére buzdító cikkek jelennek meg a sajtóban, például „A Babaváró hitel igénylését nem érdemes a koronavírus miatt elhalasztani” címmel.[14] Hogy érdemes, vagy nem érdemes, azt a jövő dönti el.
Álláspontom szerint megfontolandó lehet a CSOK-ot és babaváró támogatást kihelyező hitelintézetek részéről, hogy a kockázatokról való tájékoztatás során nyomatékosan hívják fel a támogatottak figyelmét a válási statisztikákra, és arra, hogy a koronavírus járvány ezeket a kockázatokat feltehetőleg növelni fogja.
A fentiek a személyes jogászi álláspontomat, szakmai véleményemet tükrözik, a következtetéseim nem minősülnek jogi tanácsadásnak, főleg nem hivatalos álláspontnak, továbbá arra sem alkalmasak, hogy konkrét ügyekben az ügyvéd jogi tanácsadását helyettesítsék. Jelen írás szerzői jogi védelem alatt áll.
Hivatkozásjegyzék:
A kijárási korlátozásról szóló 71/2020. (III. 27.) Korm. rendelet úgy rendelkezik, hogy lakóhely, a tartózkodási hely, illetve a magánlakás elhagyására kizárólag a rendeletben meghatározott alapos indokkal kerülhet sor. Az alapos indokokat a rendelet tételesen felsorolja.
Számos vállalkozás folytat olyan tevékenységet az üzlethelyiségükben, melynek látogatását a rendelet tiltja. Értelmezésem szerint nem hagyható el a lakóhely, a tartózkodási hely, illetve a magánlakás abból a célból, hogy például
– virágüzletbe, könyvesboltba látogassunk,
– ajándéktárgyat, szuvenírt vásároljunk,
– biliárdozni, kocsmába menjünk, stb.
Az érintett, helyhez kötött tevékenységet folytató, a megváltozott körülményekhez alkalmazkodni nem képes vállalkozások kénytelenek voltak bezárni boltjaikat, üzlethelyiségeiket.
A napokban több olyan – első pillantásra cinikusnak is nevezhető – álláspont látott napvilágot, mely szerint az érintett vállalkozások nem számíthatnak a jog támogatására, hiszen semmi nem tiltja, hogy bezárjanak.
Egyetértek azzal, hogy nem azért kellett bezárniuk, mert erre őket jogszabály kötelezte, hanem legfeljebb azért, mert a vásárlóiknak tiltja meg jogszabály, hogy a szolgáltatásaikat igénybe vegyék. Ennél azonban érdemesebb részletesen megvizsgálni a probléma polgári jogi vonatkozásait.
Az érintett vállalkozások egy jelentős része csekély tartalékkal rendelkezik. Azok a piaci szereplők, akik bérlik az üzlethelyiségüket, nem tudják nullára csökkenteni a kiadásaikat, folyamatosan veszteséget termelnek, tartalékaik így rövid idő alatt kimerülhetnek. Attól függően, hogy a kijárási korlátozás mennyire lesz elhúzódó, vélhetően már májusban számos vállalkozás képtelen lesz megfizetni a havi bérleti díjat a bérbeadók felé.
A bérlői érdeksérelemnek alapvetően két megoldása látszik: a bérbeadóval való közös megegyezés, amely leginkább a bérbeadók belátásának szolgáltatja ki a bérlőket, valamint a közös megállapodás hiányában kibontakozó jogvitás helyzet, melynek során a bérlő valamely törvényi rendelkezés alapján igyekszik majd szabadulni a díjfizetési kötelezettsége alól.
A kialakult helyzetben meggyőződésem, hogy a bérlők számára felelősen kizárólag a bérbeadókkal történő közös megegyezés javasolható. Ha a felek szándékában áll az üzleti kapcsolat fenntartása, a rendelkezésre álló jogi eszközök tárháza végtelen. Megoldást jelenthet a bérleti díj arányos csökkentése, melynek keretében a felek belátják, hogy célszerű a kockázatot egyenlően, igazságosan vagy méltányosan – a felek teherviselési képességét is mérlegelve – elosztani.
A bérbeadó jól felfogott érdeke, hogy most ne a szerződés – ill. törvény – alapján őt megillető jogokhoz, és a bérlőt terhelő kötelezettségek való merev, görcsös ragaszkodás jellemezze a magatartását, hiszen egyrészt egyes ágazatokban őt felmondási tilalom korlátozza, másrészt pontos adatok hiányában is vélelmezhető a bérleti piacon minden bizonnyal kialakuló súlyos keresleti válság.
A bérlőket érdemes tehát arra ösztönözni, hogy mindent tegyenek meg annak érdekében, hogy megállapodásra jussanak a bérbeadókkal. Nem szerencsés, sőt egyenesen igen kártékony ezért a bérlők olyan irányú uszítása, amely a bérbeadókkal való jogvitát támogatja. Ez maradjon az ultima ratio. Határozott álláspontom szerint ugyanis a hatályos szabályozás nem biztosít egyértelműen jogalapot arra a bérlőknek, hogy díjfizetési kötelezettségük alól – önmagában – a pandémiás veszélyhelyzetre, a kijárási korlátozásra, a meghozott kormányzati intézkedésekre tekintettel szabaduljanak.
Amennyiben a felek nem tudnak megegyezésre jutni (pl. akként, hogy csökkentett bérleti díjfizetésben, fizetési haladékban állapodnak meg), abban az esetben
– a bérlők a bérleti díjfizetéssel késedelembe esnek, az esedékesség és a megfizetés közötti időszakra késedelmi kamatot kell fizetniük;
– esetlegesen a határozott idejű bérleti szerződésük – bizonyos esetben jogellenes – felmondására kényszerülhetnek,
– a bérbeadó – a következményekre való figyelmeztetéssel ellátott írásbeli felszólítás, póthatáridő eredménytelen leteltét követően – azonnali hatállyal felmondhatja a bérleti szerződést és kártérítést követelhet a bérlőtől;
– felmondás esetén – ha a bérlő a helyiséget nem bocsátja vissza a bérbeadó birtokába –jogcím nélküli használónak minősül, melynek következményeként a jogosult részére a használati díjat köteles fizetni. A használati díj a bérleti díjjal azonos összeg.
Fontos, hogy a veszélyhelyzet alatt hozott kormányzati intézkedéseknek köszönhetően a turisztikai, a vendéglátóipari, a szórakoztatóipari, a szerencsejáték, a filmipari, az előadóművész, a rendezvényszervező és a sportszolgáltatást nyújtó ágazatok tekintetében a nem lakás céljára szolgáló helyiségre vonatkozó bérleti szerződéseket 2020. június 30-áig nem lehet felmondással megszüntetni. A felmondási tilalom a Kormány rendeletével a veszélyhelyzet fennállásáig meghosszabbítható. A bérleti díj a veszélyhelyzet fennállása alatt nem emelhető, még abban az esetben sem, ha azt a szerződés egyébként lehetővé teszi.
Az elmúlt napokban többen úgy hivatkoztak a Ptk. következő rendelkezésére, mint ami a bérlők problémáját egy csapásra megoldja. A divatos hivatkozási alappá vált rendelkezés szerint „Arra az időre, amely alatt a bérlő a dolgot a saját érdekkörén kívül felmerült okból nem használhatja, bérleti díj nem jár.”
A törvény azonban rendkívül szűk körben mentesíti a bérlőket a bérleti díjfizetési kötelezettség alól. Általában a bérlő érdekkörén kívül áll, ha olyan okból nem tudja használni a bérleményt, amely a bérbeadó szavatossági felelősségét alapozza meg, illetve amely pl. természeti csapás, vis maior miatt akadályozza a használatot.
Adja magát a kérdés, hogy a kijárási korlátozás miatti bezárás ilyen vis maior helyzetnek tekinthető-e?
A használat valójában nem akadályozott, csupán korlátozott, hiszen a legtöbb esetben feltehetően a bérlők a vállalkozásaik eszközeit, árukészletet, stb. továbbra is a bérleményben tárolják. Tehát a bérlők a bérleményt használhatják.
Mindenekelőtt tisztázni szükséges, hogy mely esetben keletkezik kára a bérbeadónak. A napokban megjelent helyzetértékelések azt sejtették, hogy a szerződésszegéssel okozott kár a meg nem fizetett bérleti díj összegével azonosítható.
Ez álláspontom szerint alapjaiban téves megközelítés. Ilyen esetben kár lehet pl. a „fedezeti” szerződés megkötéséből adódó kár, vagyis az eredeti bérleti díj és az újra bérbeadás során elért bérleti díj – negatív előjelű -különbözete. Valójában ilyen esetek vélhetően elenyésző számban fognak előfordulni, hiszen a bérlők többsége birtokban marad, a fent említett ágazatokban pedig a felmondási tilalom miatt az újra bérbeadásra nincs jogi lehetőség.
A meg nem fizetett bérleti díj tehát nem kár, hanem tartozás, amely nem a szerződésszegés következményeként jár a bérbeadónak, hanem a bérleti szerződés – jogcím nélküli használat esetén pedig a lakások és helyiségek bérletét szabályozó törvény – jogcímén.
A kárfelelősség alól mentesülhet a bérlő, mivel azonban a jelen helyzetben ennek nemigen lesz jelentősége, ezért ennek mélyrehatóbb elemzése nem szükséges.
Mivel számos olyan tanács volt olvasható, hogy a jelen helyzetben a bérlők hivatkozzanak a szerződés lehetetlenné válására, röviden erre is kitérek.
A bérleti díj megfizetése, mint a bérlő főkötelezettsége, pénzszolgáltatásnak minősül. A szerződés teljesítésének lehetetlenné válása tárgyi esetben abban az esetben valósulna meg, ha a bérlő objektív okok miatt nem tudja teljesíteni a pénzszolgáltatási, pénzfizetési kötelezettségét. Sem a járvány, sem a kormány által meghozott intézkedések nem gátolják objektíven azt, hogy a bérlő megfizesse a bérleti díjat.
A pénzfizetést objektíven akadályozná az az eset pl., ha a bankrendszer összeomlana, a bankokból nem lehetne pénzt felvenni, nem lehetne utalást teljesíteni és ezzel együtt a kormány teljes lakhelyelhagyási tilalmat is elrendelne. Azonban még ilyen szélsőséges helyzetben is kétséges, hogy a lehetetlenülésre a bérlő eredményesen hivatkozni tudna, hiszen a szolgáltatás nem véglegesen lehetetlenülne el, hanem csupán átmenetileg ütközne akadályba.
A legsúlyosabb ellenérv ugyanakkor a lehetetlenüléssel kapcsolatban, hogy a lehetetlenülés a bérleti szerződést megszünteti, s ennek alapján a bérlő köteles lenne a birtokot átruházni a bérbeadóra.
A törvény szerint bármelyik fél a szerződés bíróság általi módosítását kérheti, ha a szerződés megkötését követően előállott körülmény következtében a szerződés változatlan feltételek melletti teljesítése lényeges jogi érdekét sértené, és a körülmények megváltozásának lehetősége a szerződés megkötésének időpontjában nem volt előrelátható;
Itt is rögzíteni szükséges, hogy a szerződés bírósági módosítása nem lehet visszamenőleges hatályú, legkorábbi időpontja a szerződésmódosítás iránti kereset benyújtásának időpontja, azonban a bíróság jövőbeli időpontot is megjelölhet a szerződés módosítására.
Ahogy az a devizahiteles ügyekkel kapcsolatos egységesített bírói gyakorlatban már 2013-ban kikristályosodott, a bírói szerződésmódosítás arra szolgáló jogi eszköz, hogy egy-egy konkrét szerződés esetében orvosolja a felek tartós jogviszonyában a szerződéskötés után bekövetkezett körülményváltozások valamelyik fél lényeges jogos érdekét sértő hatását. Nem alkalmas jogi eszköz azonban arra, hogy társadalmi méretű gazdasági változásoknak azonos típusú szerződések nagy tömegét hasonlóan – csak az egyik fél számára hátrányosan – érintő következményeit orvosolja. Ha ezeket a hátrányos következményeket a jogalkotó bizonyos körben jogszabállyal rendezte, a jogalkotói beavatkozás e körben az egyedi bírói mérlegelést kizárja.
A kialakult helyzet megnyugtató rendezésének módja a fent hivatkozott kúriai jogegységi határozatban került megfogalmazásra. A koronavírus világjárvány borítékolhatóan világméretű gazdasági változást fog eredményezni. Mivel csaknem minden bérleti szerződés egyedi, ezért a jogvitákat is csak egyedileg lehet megítélni. Véleményem szerint a fentiek is alátámasztják, hogy a jogalkalmazás szintjén jelen pillanatban a bérleti szerződésekkel kapcsolatos nyitott kérdésekre nem adható sematikus válasz. Ezért ahány szerződés van, annyi választ kellene találni a problémára.
A bérlők széles körét érintő hátrányok kiküszöbölése céljából jogalkotói beavatkozás szükséges.
Végül kötelességem rögzíteni, hogy a fentiek a személyes jogászi álláspontomat tükrözik, a következtetéseim nem minősülnek jogi tanácsadásnak, főleg nem hivatalos álláspontnak, továbbá arra sem alkalmasak, hogy konkrét ügyekben az ügyvéd jogi tanácsadását helyettesítsék.
A drbecskehazi.hu honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ
A drbecskehazi.hu a honlapnál engedélyezettek az ún. süti beállítások a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.